fredag den 23. august 2013

Stenaldermad aftensmad - Lakse salat med wasabi !

Aftensmad!


Her kommer en ret til dem, der godt kan lide lidt stærk mad. I denne salat er der brugt en wasabi dressing, som man selv kan blande efter hvor stærk den skal være ! :) Den smager virkelig godt, jeg har dog ikke lavet min så stærk. 

Her er til 2 personer

Ingredienser

2 stykker laksefileter
1/4 Fløde (38%)
cayennepeber 
havsalt 
  2 æg 
1 moden avokado
2 tomater 
1 rødløg
2 hjerte salathoveder 

Dressing:
saft fra ½ lime 
wasabi efter temperament 
1 spsk sennep
½ dl fløde 
½ dl mayonnaise

Fremgangsmåde 

Tænd ovnen på 200 grader. Tag et ovnfast fad og lidt laksen ved siden af hinanden og krydder med cayennepeber, havsalt og 1/4 fløde. (fløden bliver brugt så laksen bliver blød og lækker, kan sagtens laves uden) Giv laksen ca. 20-25 min. (nogen gange 30 min. hvis stykkerne er store, skær fisken op for at tjekke undervejs) 
Sæt 2 æg til at koge i en gryde. Alt efter om man vil have dem blødkogte eller hårdkogte kan man give dem, (blødkogt) 6 min. og (hårdkogt) 9 min. 


Imens laksen er i ovnen kan dressing og salat forberedes. Dressingen bliver lavet ved at blande limesaft, wasabi, sennep, fløde og mayonnaise sammen i en skål (kan gemmes til næste dag hvis man ikke bruger det hele :) )



Til salaten skæres avokado, tomater, rødløg og hjerte salat i passende stykker. 


Når laksen og æggene er færdige, samles alt på en tallerken. 


God appetit !

Ingen kommentarer:

Send en kommentar