onsdag den 16. oktober 2013

Stenaldermad - Løgsuppe med kylling !

Godaften 


Denne aften skal vi have lidt af en vintersuppe. Den består kun af løg og kyllig som godt kan skræmme de fleste, men den smager rigtigt godt. Løgne i denne suppe smager ikke så meget af løg som man skulle tro og hvis man steger dem først bliver smagen mere sød i stedet for stærk løg smag. 

Denne suppe er rigtig god når man er løbet tør for ingredienser men kun har lidt løg liggende. Der kan nemt bruges andre ingredienser som rodfrugter osv. Jeg har valgt at blande forskellige løg.

Ingredienser

 Forårsløg 
Hvide løg
Rød løg 
Skalotteløg 
Gulerødder
  1 kylling fond
1 grønsags fond

2 stk. kyllingefilet
evt. fløde eller creme frise

 Fremgangsmåde 

Jeg har samlet lidt billeder af de ingredienser jeg har brugt. Så kan der bruges andre ingredienser også, hvis man har andre typer løg. 



Start med at tage en gryde og fyld den halvt op med vand og sæt den til at varme op. Put 2 stk hakket forårsløg, 2 stk hvide løg groft hakket, 2 stk røde løg groft hakket, 3 gulerødder groft hakket og de 2 fond i. Bland med de krydderier der er på hylden. Jeg brugte salt, sort peber, lidt chili og lidt hvidløg. 


Der kan bruges en kylling hvis der skal laves mad til flere så skal den dog ligge i vandet meget længere. Jeg lavede kun mad til 2 personer så jeg har taget 2 stk kylling filletter og de skal gerne ligge til de er hvide uden låg og så kåge i ca. 20 min med låg. 



Når kyllingen er færdig så tag den op og skær i små stykker og lig den til hvile. Tag alle ingredienserne op og put alle de hakkede løg i suppen. (Brug det antal løg du føler for) 



 Disse ekstra ingredienser kan gemmes og bruges til en vintersuppe.


Når løgne er blevet bløde, efter små 20 min. så kan kyllingen og evt. fløde eller creme frise komme i, for at gøre suppen mere cremet. Suppen kan nu stå og hygge sig hvis det ikke er tid til at servere. 

(Hvis man gerne vil have mindre løgsmag, kan alle løgne steges før de kommer i vandet.) 


God appetit !

Ingen kommentarer:

Send en kommentar